Problemy z zasypianiem? Zobacz, jak je pokonać

Problemy z zasypianiem? Zobacz, jak je pokonać

Redakcja

2017-05-04

brak komentarzy

sposoby na problemy z zasypianiemmetody walki z zaburzeniami snuleki na bezsenność

 

Funkcjonowanie ludzkiego ustroju człowieka od zawsze podlegało istnieniu pewnych rytmów biologicznych. Jednym z tych najbardziej znanych jest naprzemienne występowanie po sobie fazy czuwania i spania. Współczesne tempo życia nie zawsze jednak pozwala na pogodzenie wewnętrznego zegara z porą dnia i nocy. Zmartwienia, codzienne problemy oraz towarzyszący im stres sprawia, że kłopot z zapewnieniem sobie odpowiedniego snu ma coraz wyższa liczba ludzi.

Problemy ze snem nie okazują się już zjawiskiem przypisywanym wyłącznie osobom starszym, lecz w równej mierze dotyczą ludzi w przeciętnym, a nawet ludzi całkiem młodych. Jak się okazuje, to właśnie trudności z zaśnięciem okazują się obecnie jedną z najpowszechniejszych powodów kontaktu z lekarzem – średnio co trzeci Polak cierpi z względu bezsenności przewlekłej. Kłopoty ze snem kontaktują mężczyzn oraz kobiety praktycznie w kolejnymi wieku.

Crossfit Warszawa

W obecnych czasach znacząco zmieniło się podejście do kłopotów ze snem. dodatkowo do krótkiego czasu bezsenność była traktowana przede wszystkim jako objaw, obecnie natomiast jest uważana za jednostkę chorobową, która wymaga kompleksowego kuracji w specjalistycznej poradni zaburzeń snu.

Zaburzenia snu – główne przyczyny

Zaburzenia snu stanowią dość obszerne pojęcie. trzeba jednak wymienić kilka bardzo często rozpoznawanych zaburzeń snu, wśród których w wyraźny sposób dominuje bezsenność. ciągle diagnozuje się Nawet 10 mln Polaków zmaga się z tym problemem! również:

  • nadmierną ospałość, wynikającą na przykład z niedoboru snu lub wywołaną stanem chorobowym,
  • narkolepsję, objawiającą się atakami senności w nagłych, nieprzewidzianych momentach,
  • zespoły śródsenne, takie jak chrapanie, bezdech,
  • zaburzenia przysenne: koszmary, lęki nocne, lunatyzm, drżenie nóg, nocne kurcze nóg.

powodów braku snu może być bardzo wiele. Wśród nich, w dużej grupie zalicza się czynniki, na które mamy bezpośrednio wpływ i samodzielnie możemy je przekształcać. Do tego typu czynników należą przede wszystkim:

  • drzemki w ciągu dnia,
  • branie środków pobudzających, jak na przykład mała czarna, narkotyki, alkohol,
  • brak aktywności fizycznej w trakcie dnia,
  • branie udziału w zajęciach ruchowych wymagających intensywnego wysiłku zaraz przed pójściem spać,
  • zmienne h snu,
  • spożywanie tłustych i ciężkich potraw przed snem,
  • brak ciszy w sypialni i obecność urządzeń elektronicznych wzmagających trudności z zaśnięciem,
  • czytanie powieści, oglądanie telewizji w łóżku.

Często zdarza się, że czynnikiem sprawczym bezsenności u dorosłych, jak również u najmłodszych, jest niewłaściwa higiena snu. taki rodzaj zaburzeń snu wiąże się przede wszystkim ze złymi przyzwyczajeniami, niekiedy może być spowodowany dodatkowo pracą zmianową. zbyt późne kładzenie się spać, niewłaściwe warunki panujące w sypialni, a dodatkowo spożywanie przed snem obfitych posiłków i składników powodujących może powodować regularne problemy ze spaniem.

Na prawidłową higienę snu składa się kilka elementów, które dobrze wdrożyć w życie alt2 w zamierzenia wyeliminowania trudności z zaśnięciem. Należy przede wszystkim wprowadzić regularny rytm snu i czuwania, a więc kłaść się i wstawać, w miarę potrzeb, każdego dnia o tych samych porach. dobrze też zrobić sobie stały program zajęć, a więc skrupulatnie zaplanować rozkład dnia, który pomoże nam uniknąć np. ubocznych drzemek (zwłaszcza trwających dłużej niż dwadzieścia-30 minut). By wykreślić uciążliwy problem ze snem, należy też zadbać o odpowiednie warunki w pokoju, w którym śpimy (jeśli zapadnięcie w sen nie pozwalają na nam dźwięki dochodzące z zewnątrz czy ostre światło, wówczas dobrze zainwestować w rolety, żaluzje lub grube zasłony).

zespołu zwiększonego niebezpieczeństwa narażone na problemy z zaśnięciem:

  • pracownicy zmianowi,
  • kobiety po menopauzy,
  • osoby w podeszłym wieku (w ich przypadku typowy jest krótszy i płytszy sen),
  • pacjenci, u których w przeszłości rozpoznano zaburzenia depresyjne.

Bezsenność – przyczyny, na które nie mamy wpływu

Problem z zaśnięciem, zwłaszcza jeśli pojawił się nagle, może być objawem różnego rodzaju schorzeń lub skutkiem negatywnego wpływu niektórych czynników czy sytuacji. Dlatego dla skuteczności kuracji bezsenności bardzo kluczowe jest wychwycenie przyczyny, poprzez przeprowadzenie z pacjentem szczegółowego wywiadu oraz analizę uzyskanych danych.

Powody bezsenności będą różne i mieć różne podłoże:

  • cielesne lub somatogenne – przypadłości powodujące np. problemy bólowe, napieranie na mocz, świąd i inne alt3 skutki, które nie otwierają perspektywy zapaść w sen pacjentowi,
  • zewnętrzne (egzogenne) – czyli czynniki związane z otoczeniem, takie jak światło, hałas, upał, zmiana strefy czasowej, itp.,
  • emocjonalne lub psychogenne – takie jak, konflikty osobiste, natrętne fantazje, przykre przeżycia,
  • psychotyczne – obejmujące różnego rodzaju lęki, nerwice, zaburzenia depresyjne i psychiczne, urojenia, omamy,
  • toksyczne i jatrogenne – wywoływane przez substancje, których jedzenie wywołuje kłopoty ze snem (niektóre leki, narkotyki, alkohol, napoje kofeinowe),
  • neurogenne – wywołane uszkodzeniem układu nerwowego i jego nieprawidłowym funkcjonowaniem, np. na skutek odniesionych urazów,
  • bezsenność pierwotna, której przyczyna jest obcy i trudny do uchwycenia.

Najczęstszą czynnikiem sprawczym bezsenności u dorosłych okazują się zaburzenia psychiczne: stany depresyjne, psychozy, zaburzenia lękowe oraz zaburzenia osobowości. Stanowią one ok. 35-40% leczonych sytuacji i okazują się tłumaczone przede wszystkim wzbudzeniem emocjonalnym, niekiedy zaburzeniami przekaźnictwa synaptycznego.

Drugim co do częstości źródłem bezsenności okazują się przypadłości psychofizjologiczne (stanowią ok. 15% badanych sytuacji). U 12% leczonych pacjentów kłopoty ze snem powoduje natomiast nadużywanie, tolerancja lub odstawienie składników wykazujących oddziaływanie ośrodkowe (etanol, leki relaksacyjne i nasenne, środki psychoaktywne). Na kolejnych miejscach znajdują się: epizody bezdechu w czasie snu, zaburzenia rytmu snu i czuwania oraz dolegliwości cielesne.

Jak się więc okazuje, alt4 problemy ze spaniem będą różnorodnego rodzaju. Niezależnie od tego jednak, jakie okazują się ich przyczyny, zawsze stanowią uciążliwą dla pacjenta schorzenie, uniemożliwiającą normalne funkcjonowanie w ciągu dnia. skutki objawiają się w postaci nadmiernej senności, upośledzenia kondycji, rozdrażnienia oraz ogólnego słabszego samopoczucia. Osoby dotkniętych bezsennością przewlekłą charakteryzuje zły etap zdrowia zarówno fizycznego, a także psychicznego.

kuracja bezsenności

niedociągnięcie snu jest dolegliwością, którą w zależności od przyczyny, da się skutecznie leczyć na wiele różnych sposobów. Każdy przypadek osoby borykającej się z kłopotami ze snem powinien być analizowany indywidualnie i wymaga przeprowadzenia rzetelnego wywiadu.

Bezsenność jest zazwyczaj problemem złożonym, i tak jak wyróżnia się różne powody zaburzeń snu, tak dzisiaj istnieją liczne metody jej terapii. Dla prawidłowego postępowania najważniejsze jest ustalenie, z czego owe problemy wynikają i czy przede wszystkim, okazują się objawem jakiejś poważniejszej przypadłości, czy schorzeniem samoistnym.

Problemy z zaśnięciem mogą prowadzić do przewlekłej bezsenności, która jeśli trwa dłużej niż miesiąc i nie mija po leczeniu domowymi sposobami, wymaga natychmiastowej konsultacji lekarskiej. Odpowiednim obszarem do zwalczania kłopotów ze spaniem jest specjalistyczna poradnia kuracji zaburzeń snu, w której poza kuracją środkami farmakologicznymi, da się również poddać się odpowiedniej terapii psychoterapeutycznej.

 

Zobacz też

Fizjoterapia Warszawa


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

zdrowie